Al mijn bollenschilderijen ontstaan letterlijk onder mijn handen. Nadat ik een passende ondergrond heb gemaakt, begin ik met het aanbrengen van de bollen op het doek. Dit lijkt random, maar blijkt toch een heel proces, waarbij ik steeds afweeg waar de bol in de juiste kleur en het juiste formaat op de juiste plaats op het doek moet komen. Al werkend aan de schilderijen, merk ik op dat het werk zichzelf vormt. De afwegingen blijf ik immers voortdurend maken, totdat het klopt en het werk af is.
Hierin zag ik de samenstelling van het leven in terug, waarbij het lijkt alsof dingen los van elkaar bestaan, maar toch samen een geheel vormen. De bolletjes in diverse groottes representeren de onvoorspelbaarheid van het leven, maar hebben toch ook een zekere orde, homogeniteit. Hoewel verschillend van formaat en kleur, ze zijn in harmonie met elkaar en versterken elkaar. De bolletjes verwijzen naar de oorsprong en reikwijdte van het universum: naar zowel atomen als hemellichamen. Met deze bouwstenen kunnen alle denkbare moleculen, cellen, structuren en melkwegstelsels gevormd worden. Enerzijds hebben ze de associatie met solide kogels, anderzijds met zeepbellen, die door hun kwetsbaarheid ieder moment kunnen verdwijnen.
In mijn werken geldt eveneens dat iedere bol of stip uniek is, maar elk hun eigen plaats en stem in het werk heeft. Laat je er eentje weg, dan is het verband eruit.
Bewonderaars van deze werken stellen zelfs dat de schilderijen hun hersenen als het ware "kalibreren": ze worden rustig door naar mijn werk te kijken. Ik noem ze sindsdien dan ook wel "kalibratie-schilderijen".
Handgeschilderd, stip voor stip
"Dit schilderij "Levenswerk" staat voor het verloop van het leven. Zo kun je de diverse kleurlagen interpreteren als de opgebouwde aardlagen, die te zien zijn bij bijvoorbeeld een gebergte. De gouden baan die schuin door het werk loopt is als een boom of tak. De groei ervan is vaak grillig. Anderen zien hier een delta in, die eveneens ontstaat afhankelijk van hoe het water stroomt.
Tijdens het maakproces van dit werk wist ik, net als bij mijn andere schilderijen, van tevoren niet hoe het uiteindelijk zou worden. De lagen en de "levensboom" zijn dus onder mijn handen ontstaan. Tenslotte was dit 1 x 1 m werk dermate groot dat er zo nu en dan ook "moeilijke periodes" bij waren, net als in het echte leven. En toen ik het af had, had ik daadwerkelijk het gevoel een levenswerk verricht te hebben. Het doek "Levenswerk" staat voor mij dan ook symbool voor een prachtig en bewogen leven.
Handgeschilderd, stip voor stip
"Geel is een kleur die een opwekkende werking heeft. Zo ook bij mijzelf. Ik wilde dan ook graag een werk in geel maken: een opwekkend werk voor in de nog donkere wintermaanden. Ook hier ontstond het werk weer onder mijn handen. Waar ik bij het aanbrengen van de grotere en iets kleinere bollen vooral in de geeltinten bleef, merkte ik dat bij het fijne stippelwerk de kracht van het geel versterkt werd, door deze in andere kleuren dan geel aan te brengen. Ook paste ik goud en parelmoerglans aan. Het geheel is een kleurrijke ode aan de lente, die er nu gelukkig echt aan zit te komen."
Handgeschilderd, stip voor stip
"Na mijn werk "Champagne" (2021) begon ik met een nieuw doek, nu in een andere kleurstelling. Waar ik min of meer op dezelfde manier te werk ging, merkte ik al snel dat dit schilderij een heel ander werk zou worden. De bollen wilden omstippeld worden met een glimmende kleur. Ook is een gelaagdheid in kleur aangebracht. Ik noemde het werk "Soda", omdat het mij nog het meest deed denken aan frisdrank of koolzuurhoudend water. Hierbij verdringen de bubbels elkaar om een weg te banen naar boven en mengen zich daar met de lucht samen. De frisse sprankeling is bijna voelbaar voor de kijker."
Handgeschilderd, stip voor stip
"Zoals gezegd weet ik van tevoren niet hoe dit werk zich uiteindelijk ontwikkelt. De groene, mosterdgele, bruine en zwarte tinten van de bollen op de donkergroene ondergrond maakt dit een werk in een mooie aardse kleurstelling. De witte, kleinere bollen geven het een speels karakter. De gelaagdheid met afwisselend goud met groen en de tussenlaag in blauw, welke het geheel als het ware breekt, maken het in totaal tot een levendig doek. Dit schilderij heet Champagne, omdat de bubbels aan de bovenkant van het doek hun eigen weg gaan, op de subtiele manier dat me deed denken aan het fijne belletje, zoals in champagne."
Handgeschilderd, stip voor stip
"Ik houd van grote werken, zoals mijn 80x80 cm doeken "Soda" en "Champagne". Maar soms vind ik het fijn om me op een heel klein werkje te richten. Dit schilderijtje meet slechts 10 x 10 cm! De compositie wordt dan direct heel anders, want de grote bollen hebben hetzelfde formaat als op de grote schilderijen. Het gaat dan ook werken als een soort uitsnede. Toch vind ik dat er ook echt gepriegeld mag worden op zo'n klein canvas. De stippen in de achtergrond zijn hier nóg fijner gemaakt, waardoor het schilderijtje alsnog zijn eigen dimensie krijgt.
Het heet "Nachtwerk", omdat de fijne stippeltjes op de achtergrond doen denken aan een sterrennacht. Er zit veel diepte in dit kleine schilderijtje. De gouden bollen die op de voorgrond oplichten, alsof ze verlichte hemellichamen zijn. De andere donkerblauwe bollen lijken op hun beurt planeten of manen, die op datzelfde moment verduisterd zijn."
Handgeschilderd, stip voor stip
"Ook dit canvas is klein: net als "Nachtwerk" is dit schilderijtje maar 10 x 10 cm. Toch is dit weer een heel ander werkje geworden. Tijdens het maken ervan, heb ik me heerlijk weten te verliezen. Dit kleine doek schilderde zichzelf eigenlijk: ik bleef maar stippelen. En de stippen werden nog niet eerder zo klein! Ook kwamen er zelfs stippeltjes in de stippen. Er zijn bolletjes zijn in dezelfde kleur, maar in verschillende formaten, zoals onder meer bij de groene, de zilveren en de gele. Zo ontstaat er een bepaalde diepte.
Het schilderij geeft mij het idee van een universum: hoe langer je kijkt, hoe meer je ziet."
Handgeschilderd, stip voor stip
"De gele, witte, gouden en zilveren bollen zette ik eerst uiteen op een antracietgrijze achtergrond. Hierbij waren de zilveren bolletjes op sommige plekken bijna transparant. Op deze manier kregen ze hun eigen inbreng in het werk. De bollen lijken elkaar te verdringen. Je ziet ze als het ware bewegen op het doek. In tweede instantie kwamen de kleine zwarte bolletjes erbij op de achtergrond, wat het werk in zijn geheel transformeerde tot wat het nu is. Hiermee heeft het werk immers een aanzienlijke diepte gekregen."
Handgeschilderd, stip voor stip
"Hier begon ik met een rustige, roze achtergrond, waarop gele, witte, gouden en rood-oranje bollen kwamen. Het werd een warm geheel, maar... het was nog niet af. Sommige rood-oranje bollen kregen nog een gouden finish en daarna kwamen de fluor oranje-roze stipjes op de achtergrond. Toen was het wél af.
Dit schilderij is in juli 2021 gemaakt en je ziet de zomer erin terug. De kleine oranje-roze stipjes geven het dat vrolijke karakter van dit seizoen. De kleurstelling is zo goed als voelbaar warm. Het woord flamingo kwam als eerste in mij op: natuurlijk omdat deze vogel onlosmakelijk met het zomer-thema is verbonden.
Het mooie is: ondanks dat deze puntjes in dit werk niet in letterlijke zin een flamingo proberen te verbeelden, zie je er als kijker toch eentje in."
Handgeschilderd
"Mijn schilderijen zijn een meditatief proces. Soms probeer ik hierin om het bollenpatroon eens wat meer los te laten om te zien wat er gebeurt, als ik intuïtief schilder. Dan vertrek ik tijdens zo'n kunstzinnige sessie even van deze planeet en zit op dat moment in mijn eigen wereld. Ik pas naast acrylverf ook bladgoud en glitter toe. Dit schilderij heet "Galaxy", niet alleen vanwege het beschreven proces, maar zeker ook omdat met enige verbeelding door de aangebrachte diepte er een melkwegstelsel in te zien is.
Air brush, acrylverf, pailletten en glitter
"Als basis is dit schilderij ge-air-brushed en daarna met acrylverf, pailletten en glitter geaccentueerd. Mijn schilderijen zijn een meditatief proces. Soms probeer ik hierin om het bollenpatroon eens wat meer los te laten om te zien wat er gebeurt, als ik intuïtief schilder. Dan vertrek ik tijdens zo'n kunstzinnige sessie even van deze planeet en zit op dat moment in mijn eigen wereld.
Het schilderij heet "Toeval Bestaat Niet" omdat het werk er in eerste instantie heel random uit ziet. Ga je beter kijken, dan zie je hoe de diverse onderdelen stuk van het doek bijzonder zijn in hun detail. Samen vormen ze een mooi geheel.
Handgeschilderd (en hand-geglitterd)
"Bollen in actie: toegepast in een context. In dit werk vormen ze bubbels onder water. Kwallen zijn voor mij fascinerende levensvormen, paddenstoelen ook. Ze zijn haast magisch omdat ze niet te vergelijken zijn met planten of dieren. Ze zitten er tussenin. De ritmiek van zwevende kwallen. Het verrassingseffect van paddenstoelen en hun gedecideerdheid. En dan het kleurenspectrum wat zowel kwallen als paddenstoelen kennen. Ik heb beiden gevat in dit schilderij: voor mij een klein droom-universum. Ik heb gebruik gemaakt van acrylverf en glitter aangebracht voor een nog sprankelender en betoverender effect."
Handgeschilderd (en hand-geglitterd)
"Bollen in actie: toegepast in een context. In dit werk vormen ze bubbels onder water. Nu in een kleiner schilderijtje. De onderwaterwereld blijft voor mij een magische aantrekkingskracht houden, vanaf kind af aan al. Ik ging (en ga soms nog wel) graag naar een aquarium om daar weg te dromen bij de verschillende onderwater-wezens."
Havenstraat 78
2871 EB Schoonhoven
The Netherlands
0642127820
marijne@denkwolk.nl